Mazání řetězu jízdního kola

Navazujeme na předchozí článek týkající se čištění – mytí – údržba kola a zaměříme se na důležitou část tohoto procesu a to jak správně namazat řetěz na kole.

 

Nový


Řetěz je v podstatě nejnamáhavější komponent na kole, proto si vyžaduje opravdu dobrou péči, pravidelnou kontrolu a správné mazání. Správné znamená použití kvalitního maziva řetězu, vhodného typu pro konkrétní podmínky a také správného množství. Méně totiž někdy znamená více a tady to platí taktéž. Od dokonale udržovaného řetězu pak můžete očekávat bezproblémový a tichý chod, přesné řazení i dlouhodobou životnost nejen samotného řetězu, ale i kazety, kladek přehazovačky a převodníků.
Mazání řetězu vždy aplikujeme na dokonale vyčištěný a odmaštěný řetěz (od starého maziva, rzi, bláta, písku atd.). Pokud jsou tyto nečistoty na řetězu zanechány, bude účinek velice nedokonalý. Z nečistot kombinace staré mazivo+písek (šmír) se v podstatě stává „brusná pasta“ ničící veškeré výše zmíněné komponenty. Jejich životnost je pak výrazně snížena a výměna pohonného systému Vás bude stát o hodně větší investici, než pravidelná péče vhodnými prostředky o řetěz. O funkčnosti a pocitu z jízdy nemluvě.
Maziva řetězu můžeme rozdělit do 3 skupin, a to pro suché podmínky, vlhké/blátivé podmínky a také univerzální maziva. Existují maziva v kapátku nebo ve spreji, záleží v podstatě jen na oblíbenosti aplikace. Ze zkušeností nejraději používáme maziva řetězu Muc-Off pro konkrétní podmínky. Suché-žluté (Dry Lube) pro silniční kolo, výjimečně i MTB v suchém prostředí. Opravdu neznečišťuje řetěz, je potřeba mazat o něco pravidelněji. Mokré-modré (Wet Lube) pro vlhké podmínky, zejména vhodné pro MTB použití do prostředí bláto, prach, voda atd. Špičkovou řadou jsou pak obdobná maziva Muc-Off C3 Ceramic s příměsí keramické složky. Jejich složení je založené na sloučenině nitridu boru, fluoropolymerech a keramických nanočásticích zajišťujících velmi nízké tření. C3 vytváří na řetězu suchý keramický povlak, který zvyšuje výkon řetězu. Obsahuje jedinečné integrované UV fluoreskující barvivo pro skutečně dokonalou kontrolu aplikace maziva pomocí přiložené UV svítilny.
Samotnou aplikaci maziva pak provádíme od konkrétního vyznačeného bodu na řetězu (řetězové spojky/nýtu) a to poměrem co článek to kapka, ne více. Pokud je nanášeného maziva přebytek, můžeme ještě čistým hadrem řetěz lehce otřít (viz. video níže).

 


Na takto připraveném kole (řetězu) můžeme najet v dobrých podmínkách i stovky kilometrů, interval mazání je však zpravidla kratší i v závislosti na použitém typu maziva. Ze zkušeností máme ověřeno, že keramická maziva vydrží opravdu déle a opotřebení komponentů je výrazně menší. Ideální čas na novou aplikaci maziva poznáte v podstatě i sami jednoduše tím, že váš řetěz začne být hlasitý – bude tzv. „šustit“. Pak přichází vhodný čas na opětovné namazání řetězu, který byste měli nejprve zase vyčistit (někdy stačí otřít hadrem) jindy je potřeba zopakovat proces dokonalejšho vyčistění-odmaštění řetězu. Jedině tak docílíte dokonalého efektu a stále čistého převodového systému kola.


Takže platí heslo „čisti-mazej-opakuj“ respektive „kdo maže, ten jede“ dvojnásob!

 

Zpět do obchodu