Zeštíhlel. A to jak na vzhledu i na reálné váze, dokonce ani na ceně zásadně nepřibral!
Procaliber třetí generace, to je nejnovější „hardtail“ od Treku, který doznal především na rámu řady změn. Komfort jízdy i pohodlí však zůstalo prioritou. Okamžitě nás však překvapila jeho opravdová nižší váha. Co je nového přiblížíme v následujících řádcích…
Výsledkem několikaměsíčního výzkumu v testovacích laboratořích Treku i v reálném provozu je nový rám s technologií ISO BOW nahrazující předchozí ISO SPEED, který si zachovává jedinečnou výhodu modelu Procaliber v podobě poddajnosti-pružnosti pevného rámu. Kolo jako celek totiž lépe „žehlí“ nerovnosti a rozbitý terén a přispívá tak k menší únavě respektive většímu pohodlí jezdce. Nová technologie se vyznačuje zploštělou horní rámovou trubkou s výrazným zalomením a otvorem poblíž napojení na sedlovou trubku. Treku se tak podařilo najít správnou kombinaci nízké hmotnosti, boční tuhosti a vertikální poddajnosti.
Výsledkem je o 200 gramů lehčí rám se stejnou pohodlností na které si model Trek Procaliber zakládá na rozdíl od konkurenčních horských kol s pevným rámem. Ale to jen na úvod.
Prvek ISO BOW, který nahrazuje původní ISO SPEED.
Díky změně geometrie a položěnějšímu úhlu hlavové trubky je také Procaliber nejnovější generace zase o něco více připravený na těžké a prudké sjezdy v náročném terénu. To je podpořeno zejména větším zdvihem přední odpružené vidlice, kde naměříme rovných 120 mm. Mimo základního modelu najdeme nyní na Procaliberu jako standardní výbavu teleskopickou sedlovku a zároveň jsou všechny modely z výroby osazovány širokými plášti 2.4 palce. Proto jsou pro nový Procaliber náročné sjezdy v kombinaci všech těchto prvků otázkou opravdové zábavy i jistoty.
Jezdit rychle z kopce také znamená rychle a dokonale zpomalit nebo zastavit. Novinka se tedy týká i brzd. Konkrétně poloha a systém uchycení zadního brzdového třmenu v plovoucí poloze. Toto uchycení brzdy mezi vzpěrami zadní stavby rámu nebrání brzdné síle ohybu sedlové vzpěry. Díky tomu, že brzdy nejsou uchyceny na sedlové vzpěře, se může rám volně ohýbat a dokonale pohlcovat nerovnosti. Brzdný účinek je tak lépe dávkovaný a brzdy se jednodušeji ovládají.
Celkově je modelová řada zjednodušena na 3 úrovně, tedy základní model Procaliber 9.5 na dvanáctkovém mechanickém Shimanu Deore se vzuchovou vidlicí Rock Shox Judy.
Střední model Procaliber 9.6 oproti tomu už pracuje na dvanáctkovém Shimanu XT s vidlicí Rock Shox Reba i teleskopickou sedlovkou. Také dostal lehčí zapletená kola včetně dokonalejších nábojů.
Vrcholová řada Procaliber 9.7 má za prvé výjimečné lakování opravdu stojící za povšimnutí, dále pak nejmodernější elektronickou sadu SRAM EAGLE GX T-Type včetně 4 pískových brzd, karbonová kola, karbonový kokpit řízení a špičkovou vidlici Rock Shox SID. Teleskopická sedlovka je samozřejmostí a proto je toto kolo ihned připraveno postavit se na závodní čáru. Závodníci však musí na tuto lahůdku z kapsy vytáhnout více jak dvojnásobek oproti „devětpětkovým uživatelům“.
Co je nového?
1. Isobow
2. Větší zdvih (120 mm)
3. Aktualizovaná geometrie
4. Větší prostor pro pláště (2,4˝)
5. Plovoucí držák brzd